Reklamasjonsrapport
HVA ER EN REKLAMASJONSRAPPORT?
Reklamasjonsrapporten er et juridisk dokument som dokumenterer og vurderer feil og mangler av fagkyndig person
Hva brukes en reklamasjonsrapport til?
Reklamsjonsrapporten benyttes ved reklamasjon av feil eller mangler i forbindelse med eierskifte av bolig.
Rapporten benyttes for å kartlegge samt kostnadsberegne utbedringer av feil eller mangler i forbindelse med eierskifte, håndverkstjenester eller nyoppføringer av bygning.
Grundig Befaring
Beskrivelser av
Feil og Mangler
Utbedringskostnader
Juridisk Dokument
Hva inneholderen en reklamasjonsrapport?
Takstingeniøren gjør en befaring på stedet, og vurderer i tillegg tilgjengelig teknisk dokumentasjon.
De juridiske sidene av saken vurderes ikke. Økonomiske konsekvenser beregnes ut fra kostnader ved utbedring til referansenivået, dersom et negativt avvik blir påvist.
​
Beskrivelser av Feil og Mangler
​
Rapporten beskriver konkrete feil og/eller mangler det er reklamert på, og sammenlikner dette med informasjonen som ble gitt ved salg eller kontraktsinngåelse. Rapporten påpeker faktaopplysninger ifm. det reklamerte forholdet, men tar ikke stilling til den juridiske siden som skyld eller erstatningsspørsmålet.
​
Utbedringskostnader
​
Det beregnes en utbedringskostnad som oppgis i rapporten. Utbedringskostnaden skal dekke kostnader med å sette feil eller mangel tilbake i stand slik den var da den var ny eller til forventet stand etter forskrift eller byggenorm.
​
Juridisk Dokument
​
Reklamasjonsrapporten er et juridisk dokument som dokumenterer og vurderer feil og mangler av fagkyndig person. Rapporten benyttes i hovedsak av privatpersoner, jurister og forsikringsselskaper.
-
​
Det er verdt å merke seg at Reglene i Avhendingsloven om kjøp og salg av brukt bolig ble endret 1. januar 2022.